RMMICT@FACEBOOK

Khamis, Julai 29, 2010

Teori Connectivism

--> -->













Sistem pendidikan telah mengalami perubahan ekoran daripada perubahan taraf sosial masyarakat daripada era agrarian hinggalah ke era industri dan kini memasuki era teknologi maklumat. Dalam bidang pendidikan sistem ini dikatakan mengalami anjakan daripada teori behaviorisme, kognitisme ke konstruktivisme  dan seterusnya kini connectivisme yang semakin berkembang.
-->TEORI CONNECTIVISME merupakan  alternatif teori pembelajaran pada abad digital. Connectivisme adalah integrasi prinsip yang diekplorasi melalui teori chaos, network, dan teori kompleksiti dan organisasi diri. Belajar adalah proses yang terjadi dalam lingkungan yang tidak nampak kepada  peningkatan elemen-elemen. Kandungan pelajaran tidak seluruhnya dikawal oleh individu.
-->MENGAPA PERLU TEORI PEMBELAJARAN BARU 
George Siemens telah membangunkan teori pembelajaran Connectivisme kerana percaya bahawa teori-teori pembelajaran sebelumnya seperti Behaviourism, Cognitivism dan Constructivism tidak memenuhi sifat pengajian dalam zaman digital kini. Teori pembelajaran dahulu dibangunkan semasa “ pekembangan maklumat secara perlahan” ia amat berbeza era digital kini dimana maklumat perkembang dengan pantas seperti bendalir.  
Connectivism telah timbul sebagai satu teori pembelajaran baru bertujuan mensasarkan bagaimana pembelajaran berlaku dalam era digital kini. Teknologi telah merubah kehidupan komunikasi dan pembelajaran. Jadi dengan perubahan ini pembelajaran secara tradisional juga perlu berubah mengikut format digital seiring dengan perubahan teknologi.
APA ITU CONNECTIVISME 
Menurut George Siemens (2004) connectivisme merupakan teori pembelajaran yang digunakan untuk era digital kini. Dalam teori ini menjelaskan pembelajaran ialah proses yang berlaku berdasarkan kepelbagaian pemindahan unsur-unsur secara berterusan. Titik permulaan pembelajaran bermula dengan individu menyalurkan maklumat ke dalam rangkaian dan idividu lain menerimanya dan menyalurkan semula ke dalam rangkaian. Ia akan menjadi satu kitaran dalam rangkaian. 
Oleh sebab itu terdapat terlalu banyak maklumat yang berada dalam rangkaian dan maklumat berubah dengan pesat. Maka penting bagi individu untuk menentukan sama ada maklumat itu sesuai dan bernilai untuk pengguna atau sebaliknya. Bukan sahaja individu perlu menapis kandungan maklumat, mereka juga perlu percaya bahawa maklumat baru boleh berubah dengan pantas dan maklumat baru boleh mengubah pemikiran menjadikan keputusan masa hadapan didasarkan maklumat terkini.

0 comments :

Kata-kata Bermakna


"Inovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it....It's rare that you see an artist in his 30s or 40s able to really contribute something amazing- Steve Jobs"..."If you born poor, it’not your mistake. But if you die poor, it’s your mistake....I don't know' has become 'I don't know yet....Your most unhappy customers are your greatest source of learning - Bill Gates"