RMMICT@FACEBOOK

Sabtu, Julai 03, 2010

Cara Duduk Yang Betul Di Hadapan Komputer

Ramai diantara kita yang mengabaikan cara duduk yang betul ketika berhadapan dengan komputer. Pelbagai gaya ketika berhadapan dengan komputer memungkinkan pelbagai masalah seperti sakit belakang apatahlagi dalam jangka masa yang lama.Cuba ikuti tips yang berikut :

1. Tolak pinggul anda serapat mungkin dengan belakang kerusi
Sesuaikan kerusi agar kaki anda rata di lantai dan lutut anda sama dengan, atau sedikit lebih rendah dari, pinggul anda. Sesuaikan belakang kerusi kepada sudut 100 ° -110 ° bersandar. Pastikan bahawa bahagian atas dan punggung bawah disokong. Jika perlu, gunakan bantal tiup atau bantal kecil. JIka kerusi mempunyai lengan maka sesuaikan lengan kerusi sehingga bahu anda berasa rileks.













2. Duduk berhampiran dengan keyboard anda dan kedudukan itu sehingga tepat di depan tubuh Anda.  
Pastikan bahawa butang terpusat dengan tubuh anda. 


















3. Kedudukan keyboard
Sesuaikan ketinggian keyboard sehingga bahu anda rileks, siku anda berada dalam kedudukan yang sedikit terbuka, dan pergelangan tangan anda lurus.
 














4.  Tentukan cerun keyboard anda berdasarkan kedudukan anda duduk.  
Gunakan kaki keyboard dan sesuaikan kecerunannya dengan tangan anda.Jika anda duduk di depan atau kedudukan tegak, cuba miring keyboard anda menjauh dari anda, tetapi jika anda sedikit bersandar, maka sedikit miring ke depan akan membantu untuk mempertahankan kedudukan pergelangan tangan lurus.










5. Gunakan pergelangan tangan untuk membantu mempertahankan postur neutral lengan anda.









 6. Ketahuilah bahawa kedudukan paparan yang salah boleh menyebabkan kedudukan badan salah.  
Sesuaikan monitor sehingga leher anda berada dalam neutral, kedudukan santai. Pusat monitor langsung di depan anda dan di atas keyboard.Bahagian atas monitor sekitar 2-3 "di atas ketinggian mata duduk anda. Jika anda memakai kacamata, monitor yang lebih rendah lebih sesuai.











7. Duduk dengan lengan menjauh dari paparan dan sesuaikan jarak panddangan anda. Kurangkan silau apabila melihat skrin Atur sudut paparan menegak dan kawalan skrin untuk meminimumkan silau dari lampu di atas kepala.












 8. Dokumen perlu berada dihadapan anda.
Gunakan klip yang boleh menegakkan dokumen anda dan ia perlu berada dihadapan anda. Ini dapat mengurangkan kepala anda bergerk banyak.


9. Bantulah diri anda sendiri dan berehat sebentar bagi melepaskan sebahagian dari ketegangan otot.

10. Buat senaman jari dengan menolak ke atas jari-jari anda




sumber : http://www.wikihow.com/Sit-at-a-Computer

2 comments :

Unknown berkata...

bagaimana jika seseorang tu duduk di atas lantai sambil menggunakan laptop?

Fuddlo berkata...

alamat confirm sakit pinggang....hehe..betul kan ??

Kata-kata Bermakna


"Inovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it....It's rare that you see an artist in his 30s or 40s able to really contribute something amazing- Steve Jobs"..."If you born poor, it’not your mistake. But if you die poor, it’s your mistake....I don't know' has become 'I don't know yet....Your most unhappy customers are your greatest source of learning - Bill Gates"